Lietuviškos pirties bičiulių draugija
                                                               Pirtyje tiesa !

Pirtininkė Nijolė Leščinskienė

Elektrėnai, Lietuva

Telefonas: 8 610 69 127, el.p. nijole.narayani@gmail.com

Moto

Pirties taku, nubarstytu liepų ir ievų žiedais,
Į ugnies, akmens ir vandens susijungimo šventę
Garo ir vantos šokio sūkurį
Gilyn į savo pradžią ir į pabaigą

Vieta, kur teikia paslaugas

Paslaptingoje pušyno tankmėje, ant ežero kranto, jauki ir paprasta pirtelė, tinkanti grupei iki 10 žmonių. Ši vieta labai magiška, tad joje daugiausiai atlieku apeigines pirtynas. Kita pirtis didesnė ir tinkamesnė įvairioms procedūroms. Greta yra vandens telkinys. Šios pirtys pasižymi sveiku, maloniu ir švelniu garu, tad labiau tinka moterims. Abi jos yra Elektrėnų savivaldybėje. Taip pat galiu vykti į užsakovų pirteles.

Patirtis

Pirmąjį suvokimą ir žinias apie prausimąsi pirtyje gavau vaikystėje, kai močiutė ir mama vesdavosi į seną, tamsią, bet jaukią, dūmais ir vantomis kvepiančią pirtį. Ten, mes, vaikai, sutupdyti ant suolo, stebėdavome, kaip garų migloje moterys prausėsi, skaistinosi, vanojosi. Po to mus, mergaites, prausė ir mokė, kokius žolynus naudoti, kad plaukai spindėtų, kad oda būtų švelni, ir kitų paslapčių. Tėtis palėpėje džiovindavo vantas – kruopsčiai surištas, surūšiuotas, branginamas. Tuomet buvau per maža, kad suvokčiau tikrosios pirties esmę.

Bėgo metai, vaikystės prisiminimai blanko, keitėsi ir pačios pirtys. Prieš 7 metus patekau į „Pirties akademijos“ organizuotą seminarą, kur atpažinau ir prisiminiau kažką ypatinga. Ten sutikau savo pirmuosius pirties kultūros mokytojus ir įkvepėjus, pirtininkus – jie padėjo suprasti tikrosios pirties svarbą. Tobulinausi pirties meistriškumo kursuose, kuriuose žiniomis ir patirtimi dalinosi Latvijos žiniuonis Ziedonis Karklinš, masažo specialistas Nikolajus Lobanovas, žolininkė Jadvyga Balvočiūtė. Dešimtys seminarų, pirties stovyklos, lietuviškos pirties ypatumų pristatymas Suomijos pirtyse, sveikos pirties populiarinimas trijose televizijos laidose (viena jų buvo skirta besilaukiančioms moterims) – visa tai buvo reikalinga, kad galėčiau dalintis žiniomis apie unikalią vietą – pirtį. Čia susijungia ugnis ir vanduo, garai ir vantų kvapai, atpalaiduojantys nuo minčių ir įtampos, pakylėjantys virš kasdienybės – būtent to ir siekia nuo lenktynių su laiku pavargęs šių dienų žmogus.

Dėl to tapau ir viena iš Lietuviškos pirties bičiulių draugijos steigėjų, su šia komanda dalyvauju įvairiose jos rengiamose šventėse. Šiuo metu ypatingai domiuosi senosiomis pirties apeigomis, ieškau žinių apie jas. Tam mane įkvėpė ir pagrindiniu mokytoju tapo etnologas Stasys Daunys. Remdamasi jo surinkta medžiaga vedu apeigines pirtynas.

Siūlomų paslaugų ypatumai

Tai pirtys moterims, mamoms, merginoms, skirtos pasitikti ypatingus gyvenimo virsmus, suteikiančios stiprybės, drąsos, užtikrintumo ir dievybių palankumo. Tokioje pirtyje dalyvaujančios mažos mergaitės gali stebėti, kaip jų mamos atlieka apsišvarinimo apeigas, – taip mezgama nenutrūkstama tradicijų gija, perduodama iš kartos į kartą.

Pirtis – deivės Laimos – likimo lėmėjos buveinė. Tikėta, kad Laima lankosi pirtyje ir, kaip ir visos moterys, mėgsta šilumą. Priminsiu, kad deivė Laima buvo susijusi su visais moters gyvenimo virsmais.

Pirtynų eiga

Mano siūlomose įvairiose teminėse apeiginėse pirtyse tam tikra seka atliekami skirtingi ritualai.

Simbolinis ėjimas pirties taku – jis pirties kūrenimo dieną yra ypatingai svarbus. Jis iš dalies lemia pirties procedūrų sėkmę, suburia susirinkusiasias bendram tikslui. Tai ėjimas į kitokią aplinką, kurioje bus šilta, ramu ir saugu.

Vandens milimas – tai karšto akmens ir vandens susijungimo apeiga. Pirtyje šlakstomasi šiuo gaivinančiu ir gyvinančiu vandeniu – simboliškai apsivaloma nuo to, kas netyra.

Garo „dėjimas“ – tai pats reikšmingiausias momentas, kai, užpylus milinto vandens ant akmenų, kyla garas. Susijungus dviems pradams tarsi grįžtama į pasaulio pradžių pradžią, kai buvo tik jokių kitų procesų neužterštas švarūs rūkas, migla.

Vantų garinimas ir vanojimas – vienas archaiškiausių apvalymo ritualų. Vanojantis vanta vyksta simbolinis fizinio ir dvasinio apsivalymo-skaistinimosi procesas. Tam padeda pagal vanojimosi ritmą tariama frazė: ,,Svibu, žibu, tvasku, skaistinuosi…“

Kūno įtrinimas kvapiaisiais aliejais arba medumi – šiose substancijose glūdi koncentruota gyvybinė jėga. Po vanojimosi jomis išsitrynusios pamaitinsime ir kūną, ir jusles.

Švarių baltinių vilkimasis – po pirties ritualų dalyvė (-ės) apgaubiama (-os) ar įsukama (-os) į švarias, baltas drobules ar marškas. Balti marškiniai – tai vandens ir saulės sąlyčio, švaros, skaistumo simbolis.

Vaišės apeigų pabaigai – tai pyrago ir žolelių arbatos ragavimas – pasimėgavimas pirties dovanomis šilumos, lengvumo, švaros, džiaugsmo ir gėrio jausmais.

Apeigose naudoju audeklus, prisotintus druskos ir žolelių nuoviro ar eterinių aliejų. Pagal metų laiką naudoju šviežias žydinčių obelų, ievų, liepų, gluosnių, šermukšnių vantas, stiprinančias moteriškąjį pradą. Ritualinėms pirtims taip pat renkuosi žydinčių alyvų ir jazminų, įvairių žolynų – kiečių, kraujažolių, jonažolių, ramunėlių, paparčių – vanteles.

Svarbu turėti tikslą, dėl kurio susirenkama į pirtį.

LAUMIŲ PIRTIS

Tikėta, kad į pirtį praustis renkasi laumės. Tad šios teminės pirties dalyvės taip pat trumpam taps laumėmis. Tokia pirtis tiks gimtadieniui, mergvakariui ar kitai ypatingai progai pažymėti. Dalyvėms atsiskleis stebuklai, vystantys susiliečiant skirtingiems gaivalams: Ugniai, Vandeniui, Žemei ir Orui. Bus galima pajusti garo ir kvapnių vantų poveikį kūnui ir dvasiai.

MERGINĖ ARBA PRIEŠTUOKTUVINĖ PIRTIS

Šios apeigos – tai palydėtuvės į sėkmingą santuoką ir motinystę. Tokia pirtis kūrenama prieš tuoktuves, į ją sukviečiamos draugės, jos dovanoja jaunamartei vantą, ją prausia, pamalonina geriausiais linkėjimais. Pirtyje atsisveikinama su nerūpestingomis jaunystės dienomis, jos simboliškai paaukojamos deivei Laimai.

JAUNAMARTĖS PIRTYNOS ARBA ATŽYDĖTUVĖS

Po vestuvių jaunoji kviečiama į pirtį vyro pusėje. Atliekamos įšventinimo apeigos su dovanomis, ritualinėmis vaišėmis („pirties dengimas“). Jaunamartės ėjimas į pirtį – tai simbolinis žengimas vaisingumo, motinystės keliu. Per apeigas jaunamartė sugrįžta į moterų pirties bendruomenę. Šie ritualai atliekami ir tam, kad gyvenimas šeimoje klostytųsi palankiai.

PIRTIS BESILAUKIANČIAJAI

Į tokią pirtį sukviečiami artimiausi žmonės. Deivė Laima – gimimo ir likimo lėmėja, jos parama gimdyvei labai svarbi. Pirtis, iškūrenta gimdyvei, vadinama Laimos pirtimi, o takas – Laimos taku, jis nubarstomas gėlėmis, tai – gyvastingumo, sveikatos, grožio ir klestinčios gamtos simbolis. Tikėdamasi sėkmingo gimdymo moteris atsiduoda deivės malonei. Besilaukiančiai moteriai kartais vilkdavo jos vyro arba vyriškus baltinius, taip jai tarsi būdavo suteikiama stiprybės gimdant, jeigu vyras negali buti šalia, ar moteris silpnesnės sveikatos. Dabar įsivyrauja nauja graži tradicija siausti moterį draugių, jau gimdžiusių ar besilaukiančių, pasiūtais ir įvairiais simboliniais raštais išsiuvinėtais baltiniais, kurie, tikima, suteiks apsaugos ir stiprybės kelionėje. Tai laukiančios paslapties, stebuklo, dieviškumo globos simbolis.

GIMDYVĖS PIRTIS

Skirta motinos ir kūdikio simbolinėms prausynoms. Praėjus šiek tiek laiko po gimdymo, motina drauge su naujagimiu kviečiama į pirtį. Susirinkusios moterys nuprausia, pavanoja gimdyvę, linkėdamos visko, kas geriausia auginant mažylį. Mama rituališkai apiprausia kūdikį, prašydama jam apsaugos, sveikatos ir gerovės.